"Dick was a schizophrenic. Dick was a paranoiac. Dick is one of the ten best American writers of the 20th century, which is saying a lot. Dick was a kind of Kafka steeped in LSD and rage. Dick talks to us, in The Man in the High Castle, in what would become his trademark way, about how mutable reality can be and therefore how mutable history can be. Dick is Thoreau plus the death of the American dream. Dick writes, at times, like a prisoner, because ethically and aesthetically he really is a prisoner. Dick is the one who, in Ubik, comes closest to capturing the human consciousness or fragments of consciousness in the context of their setting; the correspondence between what he tells and the structure of what’s told is more brilliant than similar experiments conducted by Pynchon or DeLillo."
Gracias Roberto.
Effectivement, malgré un style parfois à l'emporte-pièce et quelques scories SF vieillies, ce livre est une expérience unique de désorientation.
Une chose interessante à signaler sur ce roman est le fait que Dick lui-même ne le considérait pas comme l'un de ses meilleurs, on peut donc imaginer que contrairement à beaucoup d'univers SF qui ne sont que des décors agréables, ludiques et didactique, le monde de Dick ne répond qu'à une nécessité impérieuse mais inconsciente, celle d'une tentative de libération de l'auteur.